Etykieta i zasady korzystania z toru

Wstęp

Hipnotyzująca jazda zakrawająca o trans. Tracisz poczucie czasu, prędkości i miejsca. Boisz się, skupiasz, przełamujesz lęk. Jedziesz. Równasz tempo z kolarzem przed tobą. Cała grupa pracuje jak jeden organizm. Nie ma miejsca na pomyłkę. Maksymalna koncentracja. Wszystkie myśli opuszczają głowę. Jest tu i teraz. Miarowy oddech. Przyspieszasz, odpadasz. Podjeżdżasz. Wyrównujesz. Kręcisz. Uczysz się.

Jazda na torze potrafi być doskonałą rozrywką, ale jak w każdym przypadku należy znać panujące tam zasady.

Po torze jeździ się na rowerze z ostrym kołem – znaczy to, że kiedy kręci się koło, kręcą się pedały, więc nie można jechać i nie pedałować.

Ponadto, rower taki ma jedno przełożenie, więc pedałując szybciej, jedziesz szybciej.

Rower nie ma hamulców, nie możesz go więc nagle zatrzymać. Aby przestać jechać, musisz najpierw przestać rozpędzać rower a następnie “kręcić do tyłu” aby zwolnić i ostatecznie się zatrzymać.

Ogólne zasady

Elementy toru

Trotuarek – służy do wjeżdżania i zjeżdżania z toru
Obwód toru – czarna linia
Linia sprinterska – czerwona linia
Korytarz sprinterski – przestrzeń pomiędzy czarną a czerwoną linią
Linia sztajerowska – niebieska linia
Prosta – długie boki toru o łagodnym nachyleniu
Wiraż – strome ściany stanowiące zakręty toru
Banda – ogranicza tor z prawej strony

  1. Na tor wjeżdża się z trotuarku, wzdłuż prostych o łagodnych kątach. Przed wjazdem należy spojrzeć się przez prawe ramię i upewnić, że nikt nie nadjeżdża z tyłu.
  2. Nie należy jeździć po niebieskim pasie na trotuarku dłużej niż jest to konieczne. W szczególności nie należy się na nim rozgrzewać ani robić rozjazdu.
  3. W trakcie treningu, dobrze jest podzielić tor na dwa obszary, gdzie linia sztajerowska (niebieska) stanowi podział. Korytarz sprinterski i ok metr ponad linią sztajerowską służą do trenowania. Przestrzeń pomiędzy czerwoną linią a linią sztajerowską służą do mijania i nie należy tam wówczas trenować.
  4. Osoba chcąca przejechać przez linię sztajerowską powinna zwrócić szczególną uwagę, podobnie jak podczas wjeżdżania na tor z trotuarku.
  5. Osoby jadące wolniej niż trenujący w korytarzu sprinterskim i na linii sztajerowskiej, powinny jechać wysoko, ponad 1 – 1,5 metra nad niebieską linią albo nisko, po trotuarku poniżej niebieskiego pasa, aby nie przeszkadzały osobom trenującym.
  6. Pod bandą należy utrzymać odpowiednią prędkość aby nie ześlizgnąć się po stromych wirażach powodując spore zamieszanie na torze.
  7. Gdy na torze jest dużo ludzi, zwracaj uwagę na wszystko i wszystkich w odległości 50 metrów przed sobą. Planuj drogę ucieczki w razie problemów.
  8. Zwykle mija się wolniejszych kolarzy po ich prawej stronie. Wyprzedzając należy krzyknąć “Bez zmian!” odpowiednio głośno aby było dobrze słychać.
  9. Wyjątkowo dopuszcza się mijanie lewą stroną, np. Podczas jazdy pod bandą. Wówczas również należy krzyknąć “Bez zmian!”
  10. Nigdy nie wolno wyprzedzać jadąc po trotuarku.
  11. Jeśli za tobą ktoś krzyknie “Bez zmian!” nie zmieniaj toru jazdy. Jedź prosto i nie rób gwałtownych ruchów.
  12. Gdyby przed tobą ktoś się przewrócił, omijaj go z prawej strony. Osoba ta zjedzie w dół po nachylonym torze. Mijanie upadających kolarzy lewą stroną jest skazane na porażkę.
  13. Zmiany oddaje się do góry czyli na prawo (wyjątkiem jest jazda pod bandą, gdzie zmiany daje się do dołu, czyli na lewo). Osoba schodząca ze zmiany powinna spojrzeć przez prawe (lewe) ramię czy może bezpiecznie zejść.
  14. Jeśli dajesz zmianę w wirażu, przyspiesz, stroma ściana cię wyhamuje a osoba jadąca z tyłu może liznąć twoje koło i się przewrócić.
  15. Jadąc powoli, utrzymujesz pionową pozycję. Jadąc szybko, siła odśrodkowa wychyla cię do środka toru. Kiedy jedziesz szybko w wirażu, musisz uważać na osoby jadące po trotuarku, aby nie zderzyć się głowami.
  16. Nie jedź w wirażu powoli, bo możesz zahaczyć korbą o nachyloną ścianę toru kiedy jesteś w pozycji pionowej.
  17. Dbaj o higienę osobistą. Jeśli pachniesz, a jadę za tobą, to się czuje.
  18. W żadnym wypadku nie należy wyprzedzać po trotuarku.

Zasadniczo, należy trzymać raz obrany tor jazdy, upewnić się przed zmianą tego toru i starać się za wszelką cenę uniknąć wypadku.