Research cz. 1 Planowanie badań
Badania rozpoczynają proces projektowania oprogramowania, ale to nie jest tak, że badania robią się same.
Je również należy zaprojektować.
Zanim wyjdzie się do użytkowników, warto upewnić się ze zleceniodawcą, po co powstaje dany system, z kim będziemy współpracować, czego właściwie od nas się oczekuje i w jakim czasie oraz jakości. Upewnić się co do naszej roli, czy mamy „tylko narysować prototyp”, czy są inni UXsi. Środowisko powinno być przed planem działania, i mam tu na myśli, czy pracujemy zdalnie, czy międzynarodowo, czy na pewno wszyscy mówimy w jednym języku? Na tej podstawie możemy dopiero myśleć nad planem działania.
Po co nam te badania? Czy ten system już istnieje, czy tworzymy coś od podstaw? Czy to, co chce klient jest tym, co chcą użytkownicy? Wszystkim wydaje się, że użytkownicy zrobią tak, jak to sobie firmy zaplanują, ale użytkownicy chodzą własnymi ścieżkami. Nadrzędnym celem każdego badania użytkowników powinno być, aby je odkryć.
Bo inaczej…
Jest w sieci takie narzędzie, https://canvanizer.com/
Ale kiedyś, wyglądało dużo prościej, więc stworzyłam sobie własną wersję i podkreśliłam to, co jest najważniejsze. To jest szablon, który fajnie się wypełnia z klientem, na samym początku projektu. Pole Users i User Benefits, można zostawić puste, i wypełnić na samym końcu, albo świadomie coś założyć. (Wszystkie założenia, powinny być uświadomione. Nigdy nie powinniśmy mylić faktów naszymi wyobrażeniami).
I w końcu właściwe planowanie badania:
Ale badania, to nie tylko rozmowy z użytkownikami. Czasami użytkowników nie ma. Badania to też porównanie z innymi podobnymi aplikacjami. Czasami można zrobić i to, i to.
Szukając inspiracji, nie musimy się ograniczać tylko do analizowania jak to robią inni. Możemy patrzeć po zupełnie innych stronach albo systemach i szukać podobnych koncepcji, fajnych elementów, drobiażdżków.
Akronim S.W.C.D.UX.O oznacza Strengths, Weaknesses, Content, Design, UX, Opportunities. i pod tym kątem analizujemy inne serwisy.
Pochodzi z UX Design Masterclass
Czyli przygotowaliśmy się już do badań, to stwórzmy sobie koncept, czyli plan.
Na ile możemy sobie pozwolić?
Jak to zrobimy?
No to konkretnie, zaprojektujmy to badanie.
Jeśli możemy sobie pozwolić na pogłębione wywiady, jeszcze twarzą w twarz, to luksus (i jednocześnie najdroższa metoda).
Ale, żeby z kimś porozmawiać, to trzeba jakoś zagaić…
Ja nigdy nie planuję wywiadów dłuższych niż godzina, i zawsze daję kilka minut na sprawdzenie sprzętu. Pamiętamy, że wywiady nagrywamy, ale zawsze dopiero po uzyskaniu zgody na nagranie.
Zdecyduj, czy będziesz czytał wszystko, czy wstęp opowiesz. Jeśli nie chcesz czytać i wolisz brzmieć bardziej naturalnie, to poćwicz wcześniej! Nie marnuj czasu swego rozmówcy dukaniem!
Ponadto, bądź sobą. Serio, każdy z nas ma swój indywidualny styl mówienia. Jeśli nie jesteś formalistą, nie twórz swoich pytań zbyt formalnych. To jednak będzie rozmowa z drugim człowiekiem. Po prostu tym razem Ty będziesz mówić mniej.
Innym sposobem na zbieranie informacji, są warszaty. W przeciwieństwie do wywiadów pogłębionych, to nie jest rozmowa z jednym człowiekiem, ale współpraca wielu ludzi nad wypracowaniem jakiegoś – no właśnie, czego? Problemu? Rozwiązania? Omówienia jakiegoś tematu? Co by to nie było, należy się przygotować wcześniej i pewnie skończysz z wieloma karteczkami 😉
Jak tylko masz możliwość pochodzenia za kimś i poobserwowania go w „naturalnym środowisku” to jesteś szczęściarzem, bo ludzie o wielu rzeczach w ogóle nie mówią, bo albo zapomną, albo nie wydaje im się, że to jest istotne, a może okazać się bardzo ważne. No i na bank dowiesz się czegoś nowego.
Dalej: Akademia UX – Lekcja 3
Wstecz: Lekcja 1 – System IT i Proces UX